وزارت 22 در ميدان نقد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
وزارت 22 در ميدان نقد
نوشته شده در دو شنبه 15 دی 1389
بازدید : 24
نویسنده : مولوی
مجلس شوراي اسلامي امروز جزئيات طرح تشكيل وزارتخانه ورزش و جوانان را مورد بررسي قرار مي‌دهد، طرحي كه سازمان تربيت بدني با وجود تصويب كليات آن در جلسه چهارشنبه گذشته مجلس شوراي اسلامي، به شدت مخالف آن است.

هر چند كه پيشنهاد طرح وزارت ورزش به چندين سال قبل بر مي‌گردد و موضوعي جديد نيست، اما اين بار مدافعان طرح در مجلس، حسابي پشت آن ايستاده‌اند تا با وجود نشست سه‌شنبه شب گذشته 6 نفر از نمايندگان موثر و ورزشي مجلس با علي سعيدلو و شنيدن استدلال‌هاي رئيس سازمان تربيت بدني در مخالفت با تشكيل وزارت ورزش، در فرداي اين نشست، مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني چهارشنبه خود كليات طرح تبديل سازمان‌هاي تربيت بدني و ملي جوانان به وزارت ورزش و جوانان را با 141 راي موافق، 46 راي مخالف و 6 راي ممتنع از مجموع 195 نماينده حاضر به تصويب برساند.

اگر چه با تصويب كليات اين طرح به نوعي تلاش رئيس سازمان براي مسكوت گذاشتن طرح وزارتي شدن ورزش نافرجام ماند، اما سعيدلو همچنان در جهت عقب‌زدن طرح مي‌كوشد. او ديروز تمام روساي فدراسيون‌ها را در ساختمان سئول گرد آورد تا امضاي 51 رئيس فدراسيون را پاي نامه‌اي قرار دهد كه در آن با طرح تشكيل وزارت ورزش و جوانان مخالفت شده است. البته اين تلاش‌ها در حالي صورت مي‌گيرد كه به گفته سيدجلال يحيي‌زاده رئيس كميته تربيت بدني و جوانان مجلس، طرح وزارت ورزش برگشت‌ناپذير است و در جلسه علني امروز، تنها ‌پيرامون جزئيات طرح و اين‌كه وزارت ورزش به تنهايي تشكيل شود يا با تلفيق دو سازمان ورزش و ملي جوانان به تصويب نهايي برسد، بحث و بررسي به‌عمل خواهد آمد.

قانونمندي ورزش در كنار نظارت نمايندگان

در حالي كه طراحان طرح تشكيل وزارت ورزش، آن را در راستاي قانونمندي و نظارت بيشتر بر كار ورزش مي‌دانند، مخالفان نيز ديدگاه‌هاي خاص خود را داشته و تاكيد دارند صرف پاسخگو كردن مسوول ورزش در برابر نمايندگان، نمي‌تواند براي ورزش ايران مفيد فايده واقع شود. در حقيقت مخالفان طرح بيشتر بر روي ضعف‌هاي ساختاري ورزش دست گذاشته و تصريح دارند، اگر هدف از تشكيل وزارت ورزش، صرفا تغيير در اسم باشد و تغييرات ساختاري لازم را براساس دخيل كردن بخش خصوصي و نهاد‌هاي غيردولتي در مديريت ورزش در پي نداشته باشد، صرف تشكيل وزارت نيز نمي‌تواند مشكلات و ضعف‌هاي امروز ورزش را پوشش دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه از طراحان تشكيل وزارت ورزش در ارزيابي از راي بالاي نمايندگان به كليات طرح تشكيل اين وزارتخانه به ايسنا، گفت: به نظر مي‌رسد جزئيات اين طرح هم راي خوبي بياورد، چرا كه معتقديم اين مساله به سود ورزش كشور است.نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در خانه ملت، تشكيل وزارت ورزش را در ساماندهي ورزش بسيار اثرگذار دانست و تصريح كرد: همچنين بعد نظارتي موضوع نيز از نظر برنامه‌ريزي و بودجه تقويت خواهد شد.

وي افزود: بايد منتظر ماند تا با نهايي شدن اين موضوع، بحث وزارت ورزش را داشته باشيم. البته اين مساله خلاف قانون اساسي و قانون برنامه هم نيست. در واقع براي تشكيل وزارت ورزش منعي وجود نداشته است.

فلاحت‌پيشه در ارزيابي از اضافه شدن اين وزارتخانه به ساير وزارتخانه‌ها‌ كه با توجه به نظر دولت براي كاهش وزارتخانه‌ها نيز گفت: با توجه به اطلاعاتي كه داريم دولت در حال تعديل يا ادغام 5 وزارتخانه به 2 وزارتخانه است، يعني خيلي از وزارتخانه‌ها قابليت تعديل را دارند، ضمن اين‌كه بخشي از اين وظايف هم مي‌تواند در اين قالب شكل بگيرد.

وي درباره اهداف تشكيل وزارت ورزش و جوانان گفت: با تحقق اين موضوع كار ورزش سامان‌يافته و قانونمند و قابل نظارت در كشور پيگيري خواهد شد و حتي مي‌توان در قالب قوانين برنامه نيز اهداف آن را بررسي كرد.

مخالفت صريح سعيدلو

رئيس كميته تربيت‌بدني و جوانان مجلس، با قطعي دانستن تصويب وزارت ورزش گفت: در جلسه يكشنبه (امروز) بحث اين است كه آيا وزارت ورزش و جوانان را با ادغام سازمان ملي جوانان داشته باشيم يا بدون آن.

سيدجلال يحيي‌زاده با اشاره به دعوت سعيدلو از 6 نفر از نمايندگان در شب قبل از تصويب كليات وزارت ورزش و مخالفت صريح علي سعيدلو با چنين طرحي گفت: در آن جلسه بنده عنوان كردم اگر با اخطار قانون اساسي امكان خارج شدن اين طرح از دستور فراهم باشد وضعيت فرق مي‌كند، اما اگر اين بحث در مجلس مطرح شود براساس جو مجلس، تصويب وزارت حتمي است كه البته صبح همان روز نيز قبل از شروع جلسه علني نيز چند نفر از نمايندگان كه در جلسه با سعيدلو حضور داشتند در ديدار با لاريجاني در مورد اخطارهايي كه در اين رابطه در صحن علني صورت خواهد گرفت، صحبت كرديم و وي صراحتا عنوان كرد در صورتي كه اخطارها در راستاي خارج كردن اين طرح از دستور باشد، آنها را اصلا وارد نخواهد دانست.يحيي‌زاده با اشاره به راي آوردن كليات طرح وزارت ورزش و جوانان در جلسه روز چهارشنبه مجلس، گفت: امروز جزييات اين طرح بررسي خواهد شد. در واقع بحث اصلي روز يكشنبه - امروز- اين است كه وزارت ورزش و جوانان باشد يا وزارت ورزش بدون جوانان و آيا سازمان ملي جوانان در اين وزارتخانه ادغام شود يا خير؟

رئيس كميته تربيت بدني و جوانان مجلس در پايان گفت: در واقع دو نظر اساسي در اين زمينه وجود دارد كه نظر كميسيون فرهنگي مجلس اين است كه وزارت ورزش بدون سازمان ملي جوانان به وزارتخانه تبديل شود.

مخالفت فدراسيون‌ها

در همين حال ،روساي 51 فدراسيون ورزشي با انتشار نامه سرگشاده‌اي مخالفت خود را به تصميم مجلس شوراي اسلامي مبني بر ادغام دو سازمان تربيت بدني و ملي جوانان و تشكيل وزارتخانه ورزش و جوانان اعلام كردند.

در نشست ديروز روساي فدراسيون‌ها با علي سعيدلو رئيس سازمان تربيت بدني، آنها تاكيد كردند كه طرح تشكيل وزارت جوانان و ورزش در شرايط فعلي نه تنها كمكي به حل مشكلات موجود ورزش كشور نخواهد كرد، بلكه مي‌تواند در روند رو به رشد، پيشرفت و بالندگي ورزش كه در بازي‌هاي آسيايي با خلق حماسه گوانگجو، شاهد گوشه‌اي از نتايج آن بوديم، اخلال ايجاد كند.

هاشمي: با وزارت، مشكل ورزش حل نمي‌شود

سيدمهدي هاشمي، رئيس فدراسيون تيراندازي در پايان جلسه ديروز روساي فدراسيون‌ها با علي سعيدلو گفت: ورزش يك موضوع فرابخشي است و نمي‌توان صرفا با راه‌اندازي يك وزارتخانه تصور كرد كه مشكلات فدراسيون‌ها حل مي‌شود.

وي افزود: در اين جلسه برخي از روساي فدراسيون‌ها تصميم مجلس را درباره تشكيل وزارت ورزش ناشي از عدم تعاملات و ارتباطات و عدم اطلاع‌رساني صحيح به مجلس عنوان كردند. قطعا اگر نمايندگان مجلس در جريان اقدامات ورزش و وضعيت موجود آن قرار بگيرند شايد صرفا تشكيل وزارت ورزش را به عنوان راه‌حل نهايي تلقي نكنند.

هاشمي با بيان اين كه بايد نيازهاي مجلس را كه پاسخگويي و نظارت است برطرف كنيم، تاكيد كرد: بايد مشكلات موجود در سازمان تربيت بدني حل شود تا رضايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي جلب شود. تشكيل وزارت ممكن است با برخي سياست‌هاي كلان نظام در بحث كاهش وزارتخانه‌ها مغايرت داشته باشد. بايد منطقي با اين موضوع برخورد كنيم، بايد ديد اكنون ساير وزارتخانه‌ها مشكلي دارند يا نه؟ آيا وزارتخانه‌هاي ديگر مشكل بودجه ندارند؟ آيا مشكل نظارتي در آنها حل شده است؟ ما بايد به فكر حل مشكل باشيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجت‌الله اكبرآبادي 
گروه ورزش



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: